STEM – нова філософська складова освіти. Як підготувати фахівців майбутнього, здатних креативно мислити і створювати інновації? Над цим питанням замислюються не лише в Україні. У розвинених країнах світу одним з інструментів досягнення цієї мети вважають STEM-освіту, яку підтримують і в нашій країні на найвищому рівні. Побудова освітнього процесу на основі STEM-підходу передбачає інтеграцію навчальних дисциплін і окремих дидактичних елементів, що дозволяє комплексно формувати ключові компетентності, уміння працювати в команді, готовність до розв’язання складних практичних проблем; сприяє розвитку організаційних здібностей, критичного мислення, здатності до ефективної взаємодії суб’єктів навчання.
04 квітня 2019 року на базі КЗ «Дніпрорудненська гімназія «Софія» - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Василівського району Запорізької області відбулося проведення SТЕМ – марафону в рамках ІV Всеукраїнської науково - практичної конференції «Розвиток сучасної природничо – математичної освіти: реалії, проблеми якості, інновації.
Учасниками SТЕМ-марафону стали Патрикеєва О.О. - начальник відділу SТЕМ-освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України»; Василашко І.П.- завідувач сектора підготовки вчителів SТЕМ-освіти відділу SТЕМ-освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України»; Біда Д.Д. - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки комунального закладу «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Львівської обласної ради, головний редактор науково – популярного природничого журналу «Колосок».
Науковий супровід марафону здійснювали: Ястребова В.Я.- кандидат педагогічних наук, професор кафедри менеджменту освіти і психології КЗ«Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради; Гура Т.Є. – доктор психологічних наук, професор з наукової роботи та міжнародної діяльності КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР; Васильченко Л.В. - кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри дидактики та методик навчання природничо-математичних дисциплін КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР; Задорожна Н.В. – начальник відділу освіти Василівської районної державної адміністрації.
З вітальним словом до учасників заходу звернулися директор закладу освіти, Заслужений учитель України Пилипенко В.Д., заступник голови Василівської райдержадміністрації Зайцев В.І., в.о. ректора КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» Казачук А.В., начальник відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України Патрикеєва О.О.
Заступник директора з НВР Соколовська Н.В. виступила з доповіддю «Перші кроки впровадження SТЕМ-освіти в практику роботи закладу». У процесі SТЕМ-освітнього марафону учасники мали змогу побачити фрагменти уроків, курсів за вибором, спецкурсів, захистів науково-дослідницьких робіт учнями-членами МАН, занять гуртків, презентацій моделей робототехніки та простих інженерних.
Як навчання учнів освітнього закладу починається з подиву так і відвідування учасниками марафону практичних заходів почалося з подиву, коли вони побачили та почули презентацію робіт наукової конференції учнів 1 -4 класів «Дитинство обирає науку».
Учні 3–4 класів Тищенко Анастасія, Шепель Тимофій своїми науковими розробками «Таємниці таблиці множення», «Надзвичайний світ електроніки» довели, що проектну діяльність учнів доцільно починати з початкової ланки.
Не менше подиву та задоволення викликало заняття курсу за вибором «Розвивальна економіка», що провела з учнями 4 класів вчитель вищої кваліфікаційної категорії Коломоєць І.І., яка працює за програмою авторського курсу О. Варецької «Початки економіки» та програмою Н. Побірченко «Розвиток схильностей до підприємницької діяльності». Під час заняття у дітей формувалась первинна економічна культура та грамотність, уявлення про економічне середовище.
Завдяки реформі освіти заклад отримав можливість обладнати кабінети учнів 1-х класів не тільки новими меблями, комп’ютерною технікою, а й LEGO-конструкторами. Вчителі перших класів активно використовують LEGО-конструктори під час навчання, що робить його більш привабливим для дитини, сприяє розвитку логічного та креативного мислення, розвиває моторику, формує навички роботи в команді. Це дуже вдало продемонструвала вчитель початкових класів першої кваліфікаційної категорії Цаприка А.О. зі своїми учнями 1 класу під час роботи з LEGО-конструктором.
Перехід учнів з початкової школи до середньої завжди досить складний: збільшується кількість предметів, що вивчаються і які викладають різні вчителі, з’являються зовсім нові предмети такі, як фізика, хімія, біологія. З метою підготовки до вивчення цих важливих предметів у початкових класах (4 клас) вчитель основної школи першої кваліфікаційної категорії Мінькова С.Д. веде гурток « Фізика для допитливих». На одному із занять цього гуртка, де діти реалізовували «простий інженерний проект», виготовляючи власноруч фізичний прилад, побували учасники конференції .
Центральне місце у SТЕМ-навчанні займає цариця наук Математика. Вчителі математики закладу освіти надають перевагу практичній направленості уроків математики, реалізують разом з учнями короткострокові інженерні проекти, проводять науково-дослідницьку роботу, залучають здібних та обдарованих учнів до роботи в Літній школі.
Під час проведення марафону до уваги учасників були представлені фрагменти уроків геометрії «У світі трикутників» (учитель першої кваліфікаційної категорії Заставська Ю.О.), «Коло і круг» (учитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист Шмайда В.В.), фрагмент підготовки науково-дослідницької роботи МАН «Код імені твого. Правильні багатокутники в українському національному орнаменті» (науковий керівник – учитель математики вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист Притула С.О.), презентація SТЕМ-проекту учнів 7-9 класів – учасників Літньої школи «Багаторівневий паркінг – автоматизована паркувальна система» (керівник – учитель математики вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель Хідірова Н.Л.).
Учням 7-9 класів створені умови для профільних спроб з різних видів діяльності. Підготовка до профілізації йде завдяки системі мотиваційних спецкурсів системи «АЗІМУТ», впровадженню курсів за вибором, предметних гуртків, діяльності шкільного наукового товариства «Еврика». Учасники марафону відвідали заняття спецкурсу «Материками і океанами», під час якого учні (7 клас) разом із учителем географії вищої кваліфікаційної категорії, старшим учителем Староконь О.С. продемонстрували DIY-технології в географії, а учні 9 класу запросили гостей на мейкер-лаб «Велика таємниця води», під час якої під керівництвом учителів вищої кваліфікаційної категорії, старших учителів біології та хімії Міц О.М., Полянських А.П. провели інтегроване дослідження якостей питної води.
Профільна освіта (10-11класи) передбачає розвиток творчого потенціалу учнів шляхом залучення їх до науково-дослідницької роботи, формування готовності до розвитку професійних інтересів, уточнення подальших професійних планів і перспектив. Тому для них запроваджуються курси загальнокультурного та профільного спрямування «Технологія досягнення професійного успіху», «Побудова кар’єри», «Ділова англійська мова», «Технічний переклад». На думку американських вчених, спроба активізувати освіту тільки в напрямку науки без урахування АRТS-дисциплін може позбавити молоде покоління креативності. Враховуючи цю думку, в гімназії ведуться курси «Комп’ютерна графіка» та « 3D-моделювання».
Однією з форм роботи з учнями є проведення Тижня науки, коли учні 10-11 класів публічно захищають науково-дослідницькі роботи з профільних предметів. Учасники конференції мали змогу побачити і почути фрагмент такого захисту учнями 11 класу інформаційно-технологічного профілю з теми «Гімназія – простір можливостей» (науковий керівник – учитель інформатики першої кваліфікаційної категорії Лобас В.В.)
Завершився SТЕМ-марафон презентацією моделей робототехніки, створених учнями закладу під керівництвом вчителів інформатики та технічної праці, учителів першої кваліфікаційної категорії Лобаса В.В., Коломійця С.В., та справжнім майстер-класом від доцента, кандидата технічних наук кафедри інформатики та інформаційних технологій в освіті КЗ «ЗОІППО» ЗОР Іванова С.О. «Цифрова лабораторія Vernier на уроках природничих дисциплін».
На підведенні підсумків STEM-марафону виступили Василашко Ірина Павлівна з теми «Новій українській школі – нового SТЕМ-вчителя», Біда Дарія Дмитрівна з теми «Ресурсний центр «Колоска» як складова SТЕМ-освіти в Україні», Васильченко Лілія Володимирівна з теми «SТЕМ-освіта як умова підвищення якості сучасної природничо-математичної освіти».
Учасники марафону прийшли до висновку, що впровадження SТЕМ – освіти сприяє модернізації педагогічної, методичної, практичної підготовки та професійного росту вчителів. Майбутнє – за технологіями, а майбутнє технологій – за вчителями нового формату, які можуть повести учнів за собою, розширити їхній кругозір. І всі, хто хоче бачити дітей щасливими, всі, хто розуміє, що стартова точка розвитку наших дітей вже від самого початку інша, шукають альтернативні варіанти освіти. Один з таких варіантів є SТЕМ-освіта. Учасники STEM-освітнього марафону високо оцінили професіоналізм вчителів гімназії та рівень компетентності учнів.